7. kl 2010-11 + 2011-12 + 2012-13 + 2013-14 + 2014-15



7.kl 2010-11

Maskearbeid
Sikkerhetsklareringen er høy og prosedyrer følges nøye da unngår vi at øyevipper og øyenbryn sitter fast i maska, og vi unngår tette avløpsrør!























































Portrett































                                          2011-12                                                     
Utsmykningsoppgave gruppearbeid

                                                                               7C

Zulma,1950, Henri Matisse goucheklipp, 238x 130cm, originalen henger i Statens Museum for Kunst i København. Vår utgave henger i Eik skolegalleri, det er imitert og overført via et rutemønster, for egne hender av seks gutter og malt med akrylfarger. Vår utgave måler 90 x 180 cm.


Dame i blått, 1937, Henri Matisse, olje på lerret, 93 x 73,6 cm, Philadelphia, Mrs. John Wintersteens samling. Vår utgave er imitert og malt av fire elever, det måler 90 x 90 cm.


Dansen(første utgave) 1909, Henri Matisse, olje på lerrer, 259,7 X 390,1 cm, New York, Museum of Modern Art. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 90 x 90 cm.


Musikken, 1939, Henri Matisse, olje på lerret, 115 X 115 cm, Buffalo, Albright-Knox Art Gallery. Vår uttgave er imitert og malt av fire elever og måler 90 x 90 cm.


Rosa akt, 1935, Henri Matisse, olje på lerret, 66 X92,5 cm, Baltimore Museum of Art. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 90 x 90 cm.

                                                                                7A

Portrett med grønn stripe (madame Matisse), 1905, Henri Matisse, olje på lerret, 40,5X 32,5, Statens Museum for Kunst København. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm.

Fødselsdagen, 1915, Marc Chagall, olje på kartong, 80,5 X 99,5 cm, Museum of Modern Art, New York. Vår utgaver er imitert og malt av fire elever og måler  70 x 90 cm.


Piken fra Alger, 1909, Henri Matisse, olje på lerret, 81x 65 cm, Musée National d´Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm.


Odalisker, 1928, Henri Matisse, olje på lerret, 54 x65 cm, Moderna museet, Stockholm. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm.


Odalisk med røde bukser, 1924/25, Henri Matisse, olje på lerret, 50 x 61 cm, Musée National d´Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm.


Interiør med fiolinkasse, 1918/19, Henri Matisse, olje på lerret, 97,3 x 60 cm, Museum of Modern Art, New York. Vår utgave er malt av 3 elever og måler 70 x 90 cm.


7B
Sjongløren, 1943, Marc Chagall,  Collection Gilbert W. Chapman, New York. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm.


Jeg og landsbyen, 1911, Marc Chagall, olje på lerret, 191 x 150,5 cm, Museum of Modern Art, New York. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm.


Akrobatpiken, 1930, Marc Chagall, olje på lerret, 65 x 32 cm, Musée National d´Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris. Vår utgave er imitert og malt av to elever og måler 70 x 90 cm.


Bondelivet, 1925, Marc Chagall, olje på lerret, 101 x 80 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo(N.Y.) Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm-


Hanen, 1929, Marc Chagall, olje på lerret, 81 x 65 cm, Lugano - Castagnola, Thyssen- Bornemiszas samling. Vår utgave er imitert og malt av fire elever og måler 70 x 90 cm.



 Haugar verksted plastelinaskulpturer










































Skoleåret 2012/13
7.trinn

Rammebøker laget av 7c
















Nye Kreative masker fra 7c























påske/vårverksted









7C tegner opp-ned bilde

Elevene har idag tegnet et opp-ned bilde. 
Det første de skulle gjøre var å brette A3 arket i to.
De fikk et bilde på tavla av dette:

Elevene tegnet og etter en stund fikk de dette bilde:


Dette brukte vi 3 skoletimer på, så noen var ferdig før, men jeg hadde en ekstraoppgave.

Denne giraffen skal man fortsette på, hele arket skal tegnes og farges.
Tilslutt fikk de se tegningen de hadde laget :-)



















Denne siste var utgangspunktet.





7C lager portrett bilder, en litt annerledes oppgave :-)
Oppgaven er: del klassen i 2, den ene halvpart sitter i en ring og er modeller. Den andre halvparten setter seg i en ring "utenfor" den andre og skal være kunstnere, de skal tegne. De får tegneplater og ark, blyant og viskelær har de selv. De skal bare tegne hodet, og bruke HELE A3 arket. Alle begynner å tegne på "sin" modell i 1.min. før jeg sier stopp og de skal snu arket, og bytte plass mot høyre. Alle flytter plass og alle får ny modell. De skal da fortsette på denne nye tegningen. Etter 1.min. med jobbing bytter vi igjen. Helt til vi er rundt. Dette er noen fine resultater.




















Her har 7A laget rammebok. En rammebok, blir som et bilde av hva du har fordypet deg i. Elevene fikk her i oppgave at de skulle finne et bygg de hadde lyst til å fordype seg i. Inne i boka skal det være fakta setninger og sp. mål til leseren.


















7A har vært kreative med sine masker
 Vi jobber 2 og 2 sammen. Vi legger først et lite lag litt her og der med vaselin, så legger vi på plastfolie. Deretter legger vi på gipsruller som er dyppet i vann.
Når den masken er tørket, legg oppi plastfolie og hell oppi gipsmasse.
 Så begynner utformingen og utheving av diverse deler på masken, her har barna først fått litt inspirasjon.











Så malte de og festet ulike ting og tang som vi hadde funnet frem, som passet de ulike maskene.


Noen lagde halvmaske





















Portrett
7 klasse har jobbet med portrett/ tegnemapper og latt seg inspirere av ulike kunstnere, de har imitert, "stjålet" og lånt over en lav sko! Utrolig flott arbeidsprosess og flotte resultater.

7C



























 



                                      Tegnemapper/portrett
                                                                                  7B

                                                                             oppgave 1

kopi av Roy Lichtenstein i A5 størrelse

imitert og "blåst" opp ved help av ruter til en størrelse som passer til A3 formater


























oppgave 2
Velge blant flere kunstnere og herme bildet i sin helhet



Oppgave 3
Gjør et utsnitt fra bildet i oppgave 2


Lag en søker og søk etter utsnitt som kopieres opp etter rutenett som tidligere.


Et kompaktkamera er et godt hjelpemiddel når du skal søke etter mulige nye utsnitt.











eleven "blåste opp" dette utsnittet etter rutesystemet til full staffelihøyde/bredde

Oppgave 4
Selvvalgt komposisjon med mulighet for blandet teknikk

selvalgt, fritt fabulerende, spontant uttrykk, denne eleven har malt fra sin indre forestilling







































































































Tegnemapper/portrett
7A
oppgave 1






















7A
Oppgave 2, 3 og 4

2

2

3

2

3

2

3

4

2

3

2

3

4

2

3

4

2

3

4

2

3

4

2

3

4

2

3

4

2

3

4

2

3

4

2

3

4


2

3

4

2

3

4

2

3

2

3

4

4

2

3

3

4


2

3 ?

3 ?

3 ?

Grafikkperiode
7a
Vi lar oss inspirere av et IKEA-dusjforheng og velger et dyr 

tegner det av og klipper ut hovedformen og

overfører formen til linoplata med sprittusj, husk å speilvende motivet ditt hvis du vil at dyret skal peke mot høyre eller venstre i det ferdige trykket. Hvis du lurer på hva som blir best, så kan du ta et speil, sette foran motivet og sjekke det ut .

nå er det klart for skjæring av konturer og flater


vi bruker et skjærebrett med støttelister, fint med støttelist i vinkel også, da ligger linoplata enda stødigere. Det er lett å kutte seg opp, så metoden å legge pekefingeren over skjærekniven for å støe og føre kniven fungerer godt. Oppvarmet linoplate er mye letter å skjære i enn en kald.

Noen av trykkene kan f.eks håndkolloreres med en fin pensel og vannfarger!





























































Mosegummitrykk
Her lot vi oss inspirere av Edvard Munchs "Skrik", og tok med oss "skriket" inn i et nytt motiv.

7a





















































































Silhouettebilder





















Frottering



                                                                    Leirefigurer












                                                                     Rammebøker




















                                                                   Peddikk/sponkurver
                                                                               7C















og slik ser det ut på grupperommet...



7B








Leirgjøker som lar seg spille på og en te kanne!




Tegn andre halvdel av ansiktet: lys, skygge, gråtoner...

























Skoleåret 2013/14
7.trinn
Redesign
gr 2






















Maleperiode
imitasjoner
gruppearbeid





















Gr 1
Redesign/gjenbruk
Vi syr puter av gamle, avlagte olabukser...















































Maleperiode
Gruppeoppgave







Påskeverksted -13/14
Vi lager søte harepuser






















Gr 3
Redesign/gjenbruk
Vi syr puter av gamle, avlagte olabukser...
en enslig, alt for hardt tovet ullvott, er fyllt med stappevatt og og fungerer som nålepute...







Veldig moderne, ferdig slitte hull, akkurat som på nye jeans!
Hva vet vi om olabukseproduksjonen, egentlig?












x-traoppgave, rivostehøvel spikket av rått tre










Andre periode:
Nye runder med elevene, denne gangen skal vi i gang med veving på den ene gruppen. Det blir en litt utradisjonell vev, nemlig: Rockering :-)
Det første elevene gjorde var å klippe/rive opp strimler av tekstiler.
I tillegg måtte de lage strimler av noen elastiske tekstiler, som skal være hovedtrådene. Vi valgte velour, men man kan også bruke gamle t-skjorter.
Man trenger også litt teip til å feste hovedtrådene.

Elevene fester de med teip, slik at de ikke sklir. De lager 13 
doble "tråder"

Splitt 12 stk. slik at det blir 25 "spiler", viktig at det er oddetall!


Mens den ene vever, klipper den andre og river opp remser. Bør ikke være remser som er tjukkere enn 1 cm.
 Etter de har revet opp, må de lage "baller" ut av strimlene,
slik at det ikke blir så mye rot :-)


Elevene hjelper hverandre 











Når elevene har vevet helt ut i kanten kan de klippe 2 og 2 "spile" av.

Når de er klippet av skal de knytes sammen.



Noen elever ville gjerne ha de til "pute" på skolestolen.




Andre elever ville gjerne ha de med hjem til morsdag presang :-)



Så fine vettu :-)








Mange ulike farger













Første periode: Lager masker av gips
Elevene går to og to sammen og legger på først litt vaselin og plastfolie over ansiktet. Deretter henter de litt lunket vann i en bolle og klipper opp passe strimler av gipsruller. Dupper strimlene i vann og legger de på ansiktet. Når det har tørket til neste gang vi har kunst og håndverk, begynner de med utbyggingen av masken. Her gjelder det å være kreativ og tørre å prøve noe nytt! Til utbygging bruker vi avispapir, plastkopper, teip og annet vi finner som passer til.
Gr.3





































Gr.1











































Gr.2





































Leirskåler i plateteknikk
Gr 1
Konstruksjon av pappform, med avisbiter dyppet i tapetklister, slik at dette blir et pappmasjefat som skal dekoreres med valgfri inspirasjon, med skisse dokumentasjon.

leira er kjevlet ut, lagt over den plastdekte formen og renskåret i kantene
Skåla dekkes med plast og tørker sakte, formen fjernes etter et par dage
 skåla dekoreres med begitning etter skisse, elevene har tatt utgangspunkt i et dyremønster de liker : sebra, sjiraff, tiger, fugler, sommerfugler, biller, fisk, frosk, insekter osv..























pappmasjeskåler


















Gruppe 2




















Pappmasjefat
gr 2






































Gruppe 3

råbrann med begitning




































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar