5. kl 2010-11 + 2011-12 + 2012-13 + 2013-14

5.kl 2010-11

Leirpotter












Collage

























Oppnedtegning etter reproduksjon av Pablo Picassos strektegning av Igor Stravinskij

5a




 Dette opp-ned bildet er hentet fra boka til Betty Edwards "Å tegne er å se", fig. 4-9. s 65. Hun skriver at omvendt tegning framtvinger en erkjennelsesovergang fra den dominerende venstrehjerne-måten til den underlegne høyrehjerne-måten. Venstrehjernen "gir" opp å kjenne igjen og navngi de forskjellige delene.























5.kl 2011-12

Vi maler etter Edvard Munch





Madame Matisse

















                                                                    Madame Matisse






















                                                                      Collage
Her river, limer, fargesetter og former vi kulørte papirbiter.  Aller først gikk vi på jakt etter motiver og skisset opp disse på arket.

                                                                               5A














                                                                     Katteskulpturer
Katteskulpturer laget av en 1,5 l brusflaske fylt med vann og korket godt. Deretter formes avispapir og festes til flaska ved hjelp av malingsteip. Så dypper vi avisbiter i tapetklister og legger flere lag. Vi bruker ståltråd til forsterkning i halen. Etter en uke er katten tørr og vi maler, pynter og har det veldig gøy!  





























































                                                                             5A
































































                                                                         Collage
                                                     5B






















5.kl 2012-2013

Skoleåret 2012/13

Elevene lager forkle slik at de er klare for "mat og helse" i 6.kl

















5B har arbeidet med trykk
















 

5B - gruppebilde

5B arbeider om dagen med å lage et bilde av Gustav Klimt (Livets tre) sammen som et gruppearbeid. Vi har delt inn bildet i ulike biter, elevene får hver sin del av bildet som de skal tegne og male. Til slutt skal dette settes sammen.
Elevene har fått hver sitt utsnitt av bildet.

Slik skal det ferdige resultatet se ut.





















 

5A har laget forklær.

Før de kan sy forkle sitt, må de ta symaskinsertifikat. Sertifikatet består blant annet av å kunne tre over- og undertråd, stille inn symaskinen på vanlig rettsøm og sikksakk. Kunne sy rundt buede og rette linjer, og feste tråden når vi begynner å sy og når vi avslutter. Videre broderte vi på forklærne etter eget produsert mønster og valgfrie sting. Noen rakk også å strikke flotte grytekluter.




















               Mitt drømmeværelse
Vi har benyttet målestokk 1:10, hvor 1 cm på modellen er 10 cm i virkeligheten, og slik blir til miniatyrer av møbler vi daglig omgir oss med. Oppgaven er utfordrende, vi skal måle, streke opp og kutte med stanleykniv, lime sammen møbeldelene med limpistol og så fore med skumgummi og trekke med stoffer. Vi tapetserer, maler og legger golvbelegg, syr sengetøy og puter...


                                                                                  5A





































































































                                                                                    5B
















































































5C













































































Forøvelser til katteskulptur og drømmeværelse mitt
Dette arbeidet blir fine bilder i seg selv, ofte lager vi tegnemapper/oppbevaringsmapper ved å teipe på et ark til. Arket vi bruker er gråpapirbokbind ferdig kuttet.


Vi øver på å måle nøyaktig og trekke linjalen gjennom minst tre punkter før vi trekker streken opp med blyanten. Vi tenker symetri og benytter 16 ruter i oppdelingen, jo flere ruter jo mer presist klarer vi å kopiere det vi tegner opp eller ned i størelse. Vi tar for oss rute for rute og må ta stilling til hvor i ruta detaljen ligger og tenker at hver rute kan deles opp i mindre ruter for å få riktigst mulig plassering.

Vi lærer også hurtig varianten som går på å brette arket fra hjørne til hjørne og kun knipe øverst på midten(4X), når vi bretter ut setter vi et lite blyantsmerke i knipet og trekker opp midtlinjene for bredde og lengde, deretter tar vi hjørnene og bretter inn til midtlinjene, kniper lett, markerer med blyant og trekker opp linjene med linjal. Husk at vi må bruke lengere linjal enn det linjestykke vi skal trekke opp for å unngå skjev strek. Vi snakker  litt om hvilke andre hjelpemidler vi kan bruke når vi ikke har en linjal for hånden.

5A
























5B

























5C


























                                                                   Katteskulpturer
Katteskulpturer laget av en 1,5 l brusflaske fylt med vann og korket godt. Deretter formes avispapir og festes til flaska ved hjelp av malingsteip. Så dypper vi avisbiter i tapetklister og legger flere lag. Vi bruker ståltråd til forsterkning i halen. Etter en uke er katten tørr og vi maler, pynter og har det veldig gøy!  



                                                                                  5A

































 5B















5C









































5A
Fritegning under skistaffetten!
+ en valgfri tegne andre halvdel av et ansikt i gråtoner/lys/skygge















Skoleåret 2013/14
5.trinn
5C
Drømmeværelset mitt....
























































































































5B
                             en singel, altfor hardt tovet ullvott har fått nytt liv som nålepute!


 Begynne å lete etter ufullendte strikke og heklearbeider , som morer, farer, tanter, onkler og besteforeldre og gode naboer har liggende i kroker og kriker. Disse ufullendte arbeidene gir vi nytt liv som interiørartikler til "drømmeværelseoppgaven". De to grå småputene har vært et mini skjerf, den stripete blågrå puta har vært starten på en pulsvarmer, de to heklete rundputene skulle bli sjongleringsballer, men ble alt for flate, midterste rekke er heklete deler til noe som sikkert skulle bli et slumrepledd en gang..., den vesle røde puta nederst til venstre skulle bli en vante, og de to rosa putene ble engang strikket som et lite skjerf av en liten jente. Nå er denne lille samlingen blitt små puter som passer inn som tekstiler i målestokken 1:10, litt store, moderne puter som vi omgir oss med i motebildet i dag, blant annet...


 Husk å sette knappenåler, så stoffene ikke beveger seg når du klipper ut og syr sammen.

Vi vrangsyr først = å legge stoffene rette mot rette og sy, husk å lage et lite mellomrom i sømmen og feste godt, før du

 vrenger arbeidet og får retten ut, gni sømmen godt ut med fingrene dine, fyll i litt stappevatt og sy pent igjen med madrassting. ( jeg viser deg)


Vi starter oppgaven med å skjære ut ene langsiden i banankassen. Så tetter vi alle hull før vi tapetserer. Vi jevner ut bunnen.
















































5C
   Katteskulpturer
Katteskulpturer laget av en 1,5 l brusflaske fylt med vann og korket godt. Deretter formes avispapir og festes til flaska ved hjelp av malingsteip. Så dypper vi avisbiter i tapetklister og legger flere lag. Vi bruker ståltråd til forsterkning i halen. Etter en uke er katten tørr og vi maler, pynter og har det veldig gøy!  




























Forøvelser til katteskulptur og drømmeværelse mitt
Dette arbeidet blir fine bilder i seg selv, ofte lager vi tegnemapper/oppbevaringsmapper ved å teipe på et ark til. Arket vi bruker er gråpapirbokbind ferdig kuttet.


Vi øver på å måle nøyaktig og trekke linjalen gjennom minst tre punkter før vi trekker streken opp med blyanten. Vi tenker symmetri og benytter 16 ruter i oppdelingen, jo flere ruter jo mer presist klarer vi å kopiere det vi tegner opp eller ned i størelse. Vi tar for oss rute for rute og må ta stilling til hvor i ruta detaljen ligger og tenker at hver rute kan deles opp i mindre ruter for å få riktigst mulig plassering.

Vi lærer også hurtig varianten som går på å brette arket fra hjørne til hjørne og kun knipe øverst på midten(4X), når vi bretter ut setter vi et lite blyantsmerke i knipet og trekker opp midtlinjene for bredde og lengde, deretter tar vi hjørnene og bretter inn til midtlinjene, kniper lett, markerer med blyant og trekker opp linjene med linjal. Husk at vi må bruke lengere linjal enn det linjestykke vi skal trekke opp for å unngå skjev strek. Vi snakker  litt om hvilke andre hjelpemidler vi kan bruke når vi ikke har en linjal for hånden.
                                                                               5C






























                                                                        Tegneglede.......





































                                                                               5B

























   Katteskulpturer
Katteskulpturer laget av en 1,5 l brusflaske fylt med vann og korket godt. Deretter formes avispapir og festes til flaska ved hjelp av malingsteip. Så dypper vi avisbiter i tapetklister og legger flere lag. Vi bruker ståltråd til forsterkning i halen. Etter en uke er katten tørr og vi maler, pynter og har det veldig gøy!  

5 B



fortsettelse følger snart...






















5A















Vi stiller ut katteskulpturene våre på skolebiblioteket,

da blir alle ekstra glade!










Forøvelser til katteskulptur og drømmeværelse mitt
Dette arbeidet blir fine bilder i seg selv, ofte lager vi tegnemapper/oppbevaringsmapper ved å teipe på et ark til. Arket vi bruker er gråpapirbokbind ferdig kuttet.


Vi øver på å måle nøyaktig og trekke linjalen gjennom minst tre punkter før vi trekker streken opp med blyanten. Vi tenker symmetri og benytter 16 ruter i oppdelingen, jo flere ruter jo mer presist klarer vi å kopiere det vi tegner opp eller ned i størelse. Vi tar for oss rute for rute og må ta stilling til hvor i ruta detaljen ligger og tenker at hver rute kan deles opp i mindre ruter for å få riktigst mulig plassering.

Vi lærer også hurtig varianten som går på å brette arket fra hjørne til hjørne og kun knipe øverst på midten(4X), når vi bretter ut setter vi et lite blyantsmerke i knipet og trekker opp midtlinjene for bredde og lengde, deretter tar vi hjørnene og bretter inn til midtlinjene, kniper lett, markerer med blyant og trekker opp linjene med linjal. Husk at vi må bruke lengere linjal enn det linjestykke vi skal trekke opp for å unngå skjev strek. Vi snakker  litt om hvilke andre hjelpemidler vi kan bruke når vi ikke har en linjal for hånden.

























Tegneøvelser

Vi lærer å tegne konturtegning etter Betty Edvards metode og starter alltid med blindkontur, som betyr at du "stirrer" på det du tegner, det øyet kryper langsomt langs modellens konturer, det tegner hånden uten at du ser på arket. Du stirrer altså "blindt" på noe! De fleste faller raskt over i neste trinn naturlig, som kalles modifisert konturtegning, det betyr at du når som helst kan stoppe opp og kikke ned på arket for å korigere blyanten i forhold til hvor du er på modellen. Det er en fordel å tegne konturen mest mulig i ett, uten for lange hopp. Betty Edvards mener alle mennesker kan bli gode tegnere med denne metoden, som innebærer å lære seg å vite når du tegner på høyrehjernehalvdelmåte; å se flater, former og linjer i forhold til hverandre, høyre hjernehalvdel navngir ikke.



Vakkert!



























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar